Jag styr laddningen till bilen med Home Assistant men det tog en stund att funder ut hur jag skulle lösa 2 problem som jag hade.
Första problemet är att bilen börjar ladda direkt när sladden sätts i. Andra problemet är att detektera detta utan att polla bilen för att stoppa laddningen.
Eftersom jag inte kan styra laddboxen är jag tvungen att styra laddningen via bilen. Det finns dock ett problem och det är att om jag pollar bilen för många gånger per dag drar jag ur bilens 12v batteri ur. Inte roligt att komma ut till en bil som inte startar.
Anledningen till att polla bilen är att veta om laddaren är isatt och sedan stoppa laddningen. Varför? Jo, när jag kommer hem på dagen och sätter i laddaren börjar bilen ladda automatiskt. På dagen brukar elpriset vara högt och jag vill kunna styra laddningen till timmar med lågt pris.
Om jag nu inte kan polla bilen var jag tvungen att hittade ett annat sätt för att avgöra om laddningen har startat. Först provade jag med Geofence. Med Geofence kan jag avgöra vart bilen är. När bilen kommer hem kan jag avbryta laddningen. Detta fungerar men på tok för långsamt. Bilen har troligtvis varit hemma 30min innan den uppdaterar platsen.
Lösningen jag hittade var att använda information från HAN-porten på elmätaren.
Lösningen jag hittade var att använda information från HAN-porten på elmätaren. Om jag använder historik funktionen i Home Assistant så ser jag faserna över tid.
Zomar jag in när jag vet att laddaren började ladda ser jag att alla 3 faser sticker samtidigt.
Med den information kan jag nu skapa en automation för att avgöra om laddaren är i och laddar bilen.
Eftersom strömstyrkan går upp och ned måste jag ha något att jämför med. Jag har skapat 3st mata in tal hjälpare som jag har kallat L1 referens, L2 referens och L3 referens. Var annan minut skriver jag in L1, L2 och L3 värdet i referensen och använder sedan för att jämföra.
Nästa Automation som jag kör var 10:e sekund jämför om L1, L2 & L3 är 5A högre än L1 referens, L2 referens och L3 referens. Om alla 3 stämmer så är laddaren i och har börjat ladda.
Ifall alla 3 faser går upp med minimum 5A samtidigt, då vet jag att bilen har börjat ladda. När detta händer kan jag nu skicka meddelande genom Home Assistant till bilen att stoppa laddningen.
Nu sitter laddaren i och jag kan starta laddningen vid tillfällen jag vill att bilen ska ladda.
Något att tänka på är att om jag ändrar strömbegränsningen från laddaren måste jag ändra mina värden som jag jämför med.
Har kört med denna automation under en tid och det funkar hyffsat bra! Inte 100% men tillräckligt bra!
Läs mer om vad jag använder i mitt smarta hem: Smarta Hem – Smart hem system – Home Automation